Ämnesövergripande arbetssätt – tips på ämnen

Det finns stora vinster med ämnesövergripande arbetssätt, men vad kan vi då arbeta med? Här kommer  lite tips på ämnesövergripande ämnen utifrån Lgr 11.

Sex och samlevnad

Begrepp som sexualitet, relationer, kön, jämställdhet och normer finns i flera av kurs- och ämnesplanerna. Det innebär att ansvaret för kunskapsområdet vilar på flera lärare och ska tas upp inom många kurser och ämnen.

https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/sex-och-samlevnad

Hållbar utveckling

Det finns en modul på Lärportalen som tar upp ett av de viktigare uppdragen skola och utbildning har att hantera – att undervisa om hållbar utveckling. Modulen vänder sig till arbetslag och till de som vill närma sig området från ett ämnesövergripande perspektiv. Modulen lägger vikt vid att belysa de didaktiska frågorna, varför en undervisning i hållbar utveckling behövs, vad undervisningen ska innehålla samt hur den ska organiseras.

https://larportalen.skolverket.se/#/modul/8-amnesovergripande/Grundskola/901-Hallbar-utveckling

Trafik – Undersökning av trafiksignalsystem

I arbetsområdet Trafiksignalsystem får eleverna i årskurs 7–9 utforska tekniska lösningar som de möter i vardagen. Uppdraget gör det möjligt att behandla flera av punkterna i det centrala innehållet i ett och samma arbetsområde.

https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/undersokning-av-trafiksignalsystem

Jämställdhet

Här hittar du tips om hur du och dina kollegor kan arbeta för en mer jämställd och normkreativ skola, bland annat kan du titta på filmerna För en jämställd skola som är framtagna i samarbete med Skolverket.

https://jamstallt.se/material/skola/i-klassrummet/

En rund skylt med en kvinna och en man avbildad. Mannen är svart mot ljus bakgrund och kvinnan är ljus mot svart bakgrund. Gränsen mellan dem är mycket tydlig.
Photo by Tim Mossholder on Pexels.com

Tobak, alkohol och andra droger

Stöd och inspiration för undervisningen om alkohol, narkotika, dopning och tobak.

https://trafikeniskolan.ntf.se/media/1688/berusning-pa-schemat-grundskolans-senare-ar.pdf

/Nätverket Ämnesövergripande arbetssätt
Annica Wänegård (Högelidsskolan), Anna Fritzon (Tunaholmsskolan) och Johanna Bergman Fahlén (Prismaskolan)

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s