Nätverket i SvA och svenska

Är Skolverkets bedömningsmaterial alltid lätta att applicera? Här kommer några rader om vad nätverket i svenska och SvA arbetade med och funderade kring i februari.

Skolverkets bedömningsmaterial för nyanlända, Bygga svenska, var dagens diskussionsområde. Vi började med att titta på de fem olika nivåerna vad gäller den muntliga förmågan. Vi samtalade kring vad en elev egentligen kan på de olika nivåerna. Vi lyssnade även på inspelade samtal mellan elever och bedömde vilken nivå de i nuläget befinner sig på. Diskussionen kretsade också kring Bygga svenska kontra kunskapskraven. Vi samtalade om att om en elev är på nivå fyra eller fem kan hen mycket väl läsa mot kunskapskraven i svenska som andraspråk.

Vi diskuterade även om materialet ska in i kvalitetsplanen för svenska och svenska som andraspråk. Som det ser ut nu är det relativt få skolor som använder sig av materialet. Fördelarna med materialet är att det blir tydligt för både elever och vårdnadshavare hur långt en elev har kommit i sin språkutveckling, innan hen når ett betyg. Det som gör användandet mer komplicerat är att materialet inte enbart kan användas utan vi måste också bedöma utifrån kunskapskraven. Frågan vi ställer oss är då när man ska sluta använda Bygga svenska och enbart utgå från kunskapskraven, då dessa två inte bygger på varandra. I vissa fall upplever vi att man får göra merarbete, medan vi i andra fall kan se att det finns fördelar.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s